Jeg tok generell studiekompetanse i fjor ved voksenopplæringen. Det vil si norsk, matte 1p og 2p, historie og naturfag på skole i Glomfjord og Ørnes, pluss engelsk over nettet. I alle disse fagene, untatt norsk, brukte lærerene data som en del av undervisningen. Jeg gikk i klasse med andre elever mellom 20 og 25 år, pluss at vi hadde noen 18-19 åringer sammen med oss i noen fag.
Nå skal alle bruke data i læringen på videregående, men jeg fikk både positive, og ikke minst, negative erfaringer med dette.
Lærerene hadde satt seg godt inn i forskjellige programmer de kunne bruke i undervisningen. I matte brukte vi GeoGebra for å tegne kurver og løse likninger. Vi brukte excel til å lage statistikk.
I historie hadde vi to prosjekter. Karakteren ble satt etter hvor oppfinnsomme/kreative vi var, selvsagt innenfor temaet. En av elevene hadde lesevansker, men han var en kløpper på data. Han fant en film fra 2.verdenskrig (som var temaet) på nettet, la på tysk marsjmusikk i bakgrunnen og egne kommentarer oppå. Innholdet var kanskje ikke på topp, men han ble berømmet for utførelsen.
I naturfag brukte læreren powerpoint og vanlig undervisning med bruk av tavlen. Hun la også inn tid etter hvert kapitel i boka til å gå inn på nettsiden til boka og løse oppgaver der på nettet.
I engelsk måtte jeg bruke nettet aktivt for å skaffe meg tilleggsopplysninger til læreboka for å besvare både muntlige og skriftlige prøver.
Alt dette var positive opplevelser. En fin veksling mellom forelesninger og bruk av data. Men, så var det alt dette andre da. Når vi ikke trengte datamaskinen. Når vi skulle skrive for hånd eller regne eller bare høre etter. Men etter som fylkeskommunen har definert at data skal brukes bestandig, er det tydeligvis helt legitimt å sitte å chatte, spille spill osv. under forelesninger. Jeg ble forstyrret av det og sa ifra, men det er vel ingen andre som tør.
Jeg tror at skal data være et nyttig verktøy så må lærerene få bestemme når det skal brukes, og ikke brukes.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
5 kommentarer:
Dette var fine fortellinger om ulik, god bruk av IKT. Jeg likte spesielt den om han med lesevansker som med sin dyktighet i data kunne skape en sammensatt tekst som ble godt mottatt.
Du skriver videre at data skal brukes bestandig. Det må i beste fall være en misforståelse. Hvis det er slik i mange klasserom, avslører det både manglende IKT-kompetanse hos lærerne, og en ansvarsfraskrivelse for det pedagogisk lederskap en lærer skal utøve.
Hei Heidi.
Intresangt å lese om dine erfaringer fra videregående skole og pc-bruk. jeg jobber selv som lærer på en videregående skole, hvor alle elevene har pc. Dette er noe som vi benytter oss aktivt av, og som er til stor hjelp for oss i undervisnings sammenheng, vi benytter bla. Its'learning noe som tilsvarer fronter, å det gjør det veldig mye enklere for oss som lærere å administrere skolearbeidet til våre elever, både med å formidle ut arbeid, undervisningsmatrialle, info osv. men det er også et godt verktøy for å administrere innlevert arbeid. Men når elevene våre skulle begynne å benytte pc'er innså vi at det var et stort behov for å gjøre om på hele vår undervisning, vi måtte tenke helt nytt for å tilpasse undervisningen den nye digitale hverdagen, å det er et arbeid vi fortsatt holder på med. Men så har vi som du påpekte medaljens bakside, det er mye som kan gjøres med en pc som ikke har med undervisningen å gjøre, og det er for noen en grei plass å "flykte" fra kjedelig skolearbeide. Dette kan til tider være ett stort problem, men det er noen grep vi som lærere kan gjøre, bla. ber jeg elevene om å lukke pc'ene når jeg underviser, da hender det at mann blir møtt med argumenter som: vi vil ta notater av det som blir sakt. det kan løses med at jeg legger ut stoffet jeg har gjennomgått på Its'learning, det er også noen disiplinære tiltak vi kan benytte oss av ved misbruk av pcene, men det har til nå ikke vert nødvendig. Det skal sies i denne sammenheng at elevene det her er snakk om er elever på TIP, det som før heter grundkurs mekanikker, å det er et faktum at denne elevguppen har en høy anndel av elever med forskjellige diagnoser av ymse slag, noe som medfører at de kan være ganske ukonsentrert og aktive (med alt annet enn skolearbeid) Så det er en utfordring å hindre at pc'ene blir misbrukt i timene, men vi har noen grep vi kan ta for å forhindre det, og det er også riktig som Thomas påpeker at data ikke skal brukes bestandig. Men ved riktig bruk av data er det et kjempe godt verktøy som er til stor hjelp både for elevene og for oss lærere. Dette er noe som jeg gjerne kunne skrevet mye mere om, men jeg må begrense meg siden dette er en kommentar og ikke en egen blogg. Men jeg synes det er bra at du setter søkelys på denne problemstillingen.
MVH Ole Eirik
Jeg ser at halve teksten min ikke kom med når jeg publiserte den, det er sikkert derfor det heter kommentar, og ikke innlegg. Men esensen i det jeg hadde skrevet er at det er et stort problem at elevene missbruker pc'ene i skoletiden, og det merker vi godt på TIP (tidligere grunnkurs mekaniker) hvor elevene ikke er modene, og hvor vi har en stor andel med elever som har en eller annen diagnose som gjør at elevene har liten konsentrasjon og høy fysisk aktivitet. Men det er som Thomas påpeker vi som lærere som skal utøve lederskap, og at data ikke skal brukes hele tiden. men ved riktig bruk er data et godt verktøy både for elevene og for oss lærere. Jeg synes det er bra du setter fokus på dette, det er noe som engasjerer meg i min skolehverdag, og som jeg kunne skrevet mye om.
MVH Ole Eirik
Hei Ole Eirik
Vi brukte også it`s learning på samme måte som dere. Både til innsending av oppgaver og som informasjonskanal.
Jeg tror at lærerne blir flinkere og flinkere for hvert år til å orientere seg om mulighetene pc-bruk gir i forhold til undervisningen.
Kanskje kan dette gjøre at færre elever dropper ut av skolen? At de vil synes at undervisningen blir mere interessant?
hei igjenn Hedi!
Ja jeg tror også at vi som lærere blir flinkere å bruke digitale hjelpemidler, det er grunnen til at jeg søkte meg inn på dette studiet, for å lære meg enda mere som vil være til hjelp i skolehverdagen. Jeg tror også at ved å benytte data så treffer vi ungdommene mere på deres hjemmebane. Om det er tilfeldig eller ikke så har frafallet fra TIP nesten blitt borte etter at pc ordningen ble innført hoss oss, men om det er tilfeldig eller om det har noen sammenheng vil vell tiden vise. God helg:)
Legg inn en kommentar