onsdag 15. oktober 2008

Min erfaring med data i skolen

Jeg er nå ferdig å lese boken "Den femte grunnleggende ferdighet". Jeg var ikke klar over at digital ferdighet var definert som en grunnleggende ferdighet. Jeg har heller ikke oppfattet at det var noen andre lærere som hadde denne forståelsen. Hverken gjennom min erfaring som vikarlærer de siste fem årene eller som student det siste året.

Jeg har vært vikar ved en skole med 1. til 7. klasse. Som vikarlærer har jeg fulgt et undervisningsopplegg som den vanlige læreren har bestemt. Jeg har fulgt ukeplanen fra time til time. Jeg tror at jeg kanskje har brukt datarommet til sammen 10 dager(!) de siste to årene. Nå har jeg ikke vært vikar mer enn til sammen i snitt to dager pr. uke, men allikevel er det veldig lite tid til opparbeidelse av digitale ferdigheter.
I fjor hadde jeg 7. klasse i historie, og de skulle jobbe med et prosjekt om svartedauen. De var på grupper med to og to, og alt skulle skrives på data. Jeg sa da at de skulle lage en power point presentasjon av arbeidet. Det hadde de aldri gjort før, og jeg måtte vise dem. De har heldigvis fått en prosjektor og lerret på datarommet, så jeg viste klassen hvordan de skulle finne fram til de forskjellige effektene på en bærbar data koblet til prosjektoren. Ungene jobbet iherdig og ble veldig fornøyd med resultatet, og de syntes det var moro å gjøre noe nytt.
Ellers har jeg kun brukt data som et skriveredskap i undervisningen.

1 kommentar:

Thomas sa...

Fin beskrivelse av hvor fraværende IKT kan være i skolehverdagen rundt omkring.

God refleksjon rundt ny erkjennelse og egne erfaringer.