torsdag 16. oktober 2008

Mer læring med digitale portefølje?

Jeg er nå ferdig å lese "Den femte grunnleggende ferdighet", og for en interessant og nyttig bok! Flere ganger underveis måtte jeg stoppe opp og ta meg inn igjen. Jeg fikk så mange ideer om hvordan man kan bruke stoffet i undervisningen. Så til og med for meg flere elever med skrive og lesevansker som kunne være "dataekspertene" når det skal være gruppearbeid. Nå gleder jeg meg bare til neste skoleår. Da kan jeg sette igang med noen av alle de prosjektene som svirrer i hodet mitt.
Men tilbake til læreboken. På side 59 tar de opp et viktig tema.
Vi må spørre oss selv om vi tror at virituelle rom med sine mapper og sin digitale portefølje kan føre til mer læring. Hvis svaret er nei, er det kun en annen form for arkiv med lett tilgjengelighet.
Ja, nettopp. Det er den følelsen jeg sitter med i dag. Hvis de mappene elevene har fått opprettet bare skal være en lagringsmappe, så kan vi jo like så godt bare skrive ut det elevene har skrevet. Og så slette mappene, og heller lagre alt på disketter.
Men, kan vi derimot bruke den slik som det er beskrevet på side 62, med førskriving, utkast, revidering, tekstskriving og evaluering, da er digitale porteføljer et redskap i læreprosessen.

3 kommentarer:

Thomas sa...

Dette likte jeg. At du lar deg begeistre av tankene om og mulighetene med digitale mapper. Og at du har skjønt så godt at suksess først og fremst kommer av pedagogisk tilrettelegging.

Heidi sa...

Hei Thomas
Jeg regner med at jeg får jobbe med dette neste skoleår, men jeg lurer litt på om jeg får de andre lærerne med meg. Har de tro på at digitale mapper kan bli noe mere enn en lagringsplass? Hvis ikke, så kan ihvertfall jeg bruke dette og vise dem hva jeg mener. Forhåpentligvis vil jeg ha stor suksess med mitt arbeide, og om to år vil alle på skolen følge mitt eksempel! ;-)

kristin sa...

Så flott.. Jeg lot meg også begeistre. Jeg er klar for Photo Story - både i kunst og Håndtverk, Religion og samfunnsfag eller natur og miljøfag. Ser for meg hvordan prosessorientert skriving virkelig skal ta av på fronter. Så må jeg klipe meg litt i armen og se at alle forutsetninger for at dette skal fungere ikke er der. Kapittel 8 i den samme boken heter "Fra planlegging til gjennomføring med elevens portefølje". Se på figur 6, 8 og 9. Det er et godt stykke igjen å gå, før vi befinner oss der hvor vi bør være i arbeidet med mapper. Selv ville jeg plassert de skolen jeg har jobbet ved, et sted mellom kenguruskolen og kontrollskolen. Det er ikke samsvar mellom planer, ønsker, vilje og utstyr. Rammene er ikke enda på plass - men noe kan man da får til. Jeg frustreres, men er innstilt på kamp. NOE SKAL VI KLARE Å ENDRE PÅ.
(godt jobba!)